2020-03-29

PETYCJA

PETYCJA
Stop zagrożeniu zdrowia i życia
W interesie publicznym wnosimy o:
1. przyjęcie przez Radę Miasta/Gminy uchwały w sprawie ochrony zdrowia mieszkańców
przed elektroskażeniem.
2. zobowiązanie Burmistrza/ Wójta/Przewodniczącego Rady do:
a.) wykonania Uchwały;
b.) opublikowania jej na stałe na stronie internetowej UM/UG oraz na profilu Facebooka
Burmistrza/Wójta Gminy;
c.) przekazania Uchwały dyrektorom wszystkich szkół i przedszkoli na terenie gminy;
d.) przekazania Uchwały władzom powiatowym, wojewódzkim i krajowym.
 
Uzasadnienie
Zwracamy się do organu władz gminnych z prośbą o przyjęcie uchwały w sprawie ochrony
zdrowia mieszkańców gminy przed coraz większą ekspozycją na sztuczne pola
elektromagnetyczne (dalej: PEM) o coraz szerszym zakresie częstotliwości.
W dniu 25 stycznia 2020 r. odbył się światowy dzień protestu (1) przeciw zwiększaniu
ekspozycji ludności na promieniowanie mikrofalowe, a także przeciw eksperymentowaniu
na ludziach z użyciem nowych częstotliwości, tzw. fal milimetrowych, które będą stosowane
w nowym standardzie telefonii komórkowej, sieci 5G. Nie ma jeszcze badań dotyczących
wpływu przewlekłej ekspozycji na promieniowanie, które będzie emitowane przez nadajniki
i telefony w tym standardzie, na ludzkie zdrowie, a dotychczasowe badania wskazują na
duże prawdopodobieństwo, że negatywne dla środowiska i człowieka skutki oddziaływania
fal milimetrowych i PEM o innych częstotliwościach będą się sumować.
Tysiące niezależnych badań naukowych (2) potwierdzają, że niejonizujące promieniowanie
elektromagnetyczne jest szkodliwe dla ludzi i środowiska. Do udokumentowanych skutków
zdrowotnych należą: uszkodzenia DNA, nowotwory, efekty neurologiczne/
2
neuropsychiatryczne (w tym choroba Alzheimera, autyzm, ADHD i zaburzenia zachowania
u dzieci), wzrost zjawiska apoptozy (zaprogramowanej śmierci komórki), rozszczelnienie
bariery krew-mózg, problemy kardiologiczne, stres oksydacyjny/uszkodzenia spowodowane
przez wolne rodniki, zaburzenia układu hormonalnego, bezpłodność, poronienia,
nadwrażliwość elektromagnetyczna (electrohypersensitivity – EHS) i wiele innych.
Technologia 5G spowoduje drastyczny wzrost ekspozycji na pola elektromagnetyczne,
której nie da się uniknąć.
Istniejąca przy Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) Międzynarodowa Agencja ds. Badań
nad Rakiem (IARC) zaklasyfikowała w 2011r. mikrofale stosowane w komunikacji
bezprzewodowej jako możliwy czynnik rakotwórczy dla ludzi (grupa 2B) (3). Najnowsze
badania epidemiologiczne nad występowaniem nowotworów głowy w związku z używaniem
telefonów komórkowych potwierdzają klasyfikację IARC. Wspierają ją również, a nawet
wzmacniają, wyniki olbrzymiego amerykańskiego programu toksykologicznego NTP
(National Toxicology Program) – opublikowane także na stronie Department of Health and
Human Services rządu USA, odpowiednika naszego Ministerstwa Zdrowia (4). Fakt ten
podkreślają również autorzy ekspertyzy zleconej przez Ministerstwo Zdrowia (5), która
została zatajona przez rząd aż do momentu przegłosowania przez Sejm tzw. megaustawy
telekomunikacyjnej (6), która ma ułatwić operatorom wprowadzenie w Polsce sieci 5G.
W związku z opisanymi w publikacjach naukowych skutkami zdrowotnymi PEM uczeni o
udokumentowanych osiągnięciach naukowych w zakresie badań bioelektromagnetycznych
domagają się od 2015 r. redukcji ekspozycji na PEM (The EMF Scientist Appeal, 2015) (7).
Stwierdzają oni, że waga dowodów opublikowanych w recenzowanych czasopismach
naukowych uzasadnia podjęcie większych środków ostrożności oraz wyrażają obawę, że
ich niezastosowanie może doprowadzić do kryzysu zdrowia publicznego. Od 2017 r. coraz
szersze grono naukowców i lekarzy apeluje o moratorium na wdrożenie nieprzebadanej
sieci 5G (The 5G Appeal, 2017) (8).
Jak ludzie i inne organizmy żywe zareagują na eksperyment, jakim jest de facto
wprowadzenie 5G, nikt nie jest w stanie dziś określić. Mimo to operatorzy już uruchamiają
tę technologię, lub jej testy, w wielu polskich miastach.
Fale milimetrowe wymagać będą ogromnego zagęszczenia nadajników, które, zgodnie z
wymogami technologii 5G, będą instalowane co 20-150 m na latarniach, słupach,
przystankach i budynkach w całej gminie, w ciągu najbliższych kilku lat.
Ponadto z dniem 1 stycznia br. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Zdrowia (9)
podnoszące 100-krotnie dopuszczalne poziomy pól elektromagnetycznych z zakresu
mikrofalowego w środowisku (z 0,1 W/m2 na 10 W/m2 dla gęstości mocy mikrofalowej; z 7
V/m na 61 V/m dla natężenia składowej elektrycznej pola). Ministerstwo zlekceważyło przy
tym opinie naukowców przeciwnych zmianom z tak znanych instytutów naukowych jak:
Instytut Medycyny Pracy, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Wojskowy Instytut Higieny i
Epidemiologii, uczelni: Wojskowej Akademii Technicznej, Politechniki Wrocławskiej i
organizacji: Polskie Towarzystwo Badań Radiacyjnych (10).
Wcześniej, na mocy megaustawy, rozporządzenie zostało przekazane z kompetencji
Ministra Środowiska do resortu zdrowia, gdyż Minister Środowiska Henryk Kowalczyk był
przeciwny zmianie normy bez uprzedniego przeprowadzenia badań (11). Już nie jest
ministrem.
3
Władze wielu gmin w Polsce podjęły uchwałę i wyraziły negatywne stanowisko wobec zmian
wprowadzanych w rozporządzeniu.
Na całym świecie rośnie opór wobec wdrażania bez konsultacji ze społeczeństwem
nieprzebadanej technologii 5G, w wielu krajach zachodnich obywatele i organizacje
pozarządowe pozywają władze centralne do sądu (12). Minister rządu regionu stołecznego
Brukseli, Céline Fremault, zapowiedziała wstrzymanie wdrożenia 5G stwierdzając:
„Mieszkańcy Brukseli nie są królikami doświadczalnymi, których zdrowie mogę sprzedać z
zyskiem” (13).
Opublikowany niedawno briefing Biura Analiz Parlamentu Europejskiego (14) również
podkreśla możliwość wystąpienia poważnych zagrożeń zdrowotnych w związku z
wprowadzeniem standardu 5G (tekst w języku polskim).
Ponadto firmy ubezpieczeniowe nie ubezpieczają od ewentualnych szkód wynikłych z
oddziaływania PEM z uwagi na tysiące badań naukowych, które wykazały negatywne skutki
biologiczne (15).
NIK raportuje od 5 lat o nieprawidłowościach w ochronie środowiska (16). Ostatni raport NIK
z maja 2019 r. (17) uwidocznił, że nic się w tej materii nie zmieniło i nadal nie ma należytej
kontroli nad emisją PEM do środowiska.
Wprowadzany przez Ministerstwo Cyfryzacji system monitoringu SI2PEM również nie
poprawi sytuacji, gdyż nie będzie monitorował pomiarowo rzeczywistej wartości PEM, lecz
będzie poziom PEM dla każdego punktu wyliczał na podstawie niepełnych i niedokładnych
danych z pomiarów i przy zastosowaniu modeli matematycznych, w których niemożliwe jest
uwzględnienie setek parametrów propagacji pól elektromagnetycznych (18). W
konsekwencji udostępniane w tym systemie dane nie umożliwią kontroli nad rzeczywistym
poziomem PEM w środowisku.
Naukowcy ostrzegają, że po wejściu rozporządzenia pomiary dopuszczalnych poziomów
nie będą możliwe do wykonania (19), a na nowe poziomy PEM nie są przygotowane
implanty, rozruszniki serca i inne urządzenia medyczne z gwarancją działania do 10 V/m
(nowa norma: 61 V/m) 1.
Na naszym niebie pokażą się dziesiątki tysięcy nowych satelitów wykorzystywanych w tej
technologii, zakłócając obserwacje astronomiczne (20) i zwiększając natężenie PEM w
atmosferze. Apel o powstrzymanie technologii 5G na Ziemi i w przestrzeni kosmicznej
podpisało już prawie 200 tysięcy osób, w tym tysiące naukowców i lekarzy (21).
Na koniec należy zauważyć, że łączność przewodowa stanowi sprawdzoną i bezpieczną
alternatywę dla komunikacji bezprzewodowej, na co wskazują polscy i międzynarodowi
eksperci. Polecamy choćby raport amerykańskiego specjalisty ds. technologii komunikacji,
dr Timothy Schoechle’a, który w oparciu o analizę dostępnych technik przesyłu danych
potwierdził niezaprzeczalną wyższość łączy przewodowych nad komunikacją
bezprzewodową tak pod względem szybkości przesyłu danych, odporności na cyberataki,
wydajności energetycznej, potencjału rozwojowego w przyszłości, jak i bezpieczeństwa dla
ludzi i środowiska. Autor zaleca również, by porzucić ideę wdrożenia sieci 5G i Internetu
1 Instytut Medycyny Pracy w Łodzi „Oddziaływanie elektromagnetycznych fal milimetrowych na zdrowie
pracowników projektowanych sieci 5G i populacji generalnej”, str. 74.
4
Rzeczy, ponieważ nie potrzebują ich ani ludzie ani rynek – są to technologie zbędne,
promowane tylko dlatego, by generować olbrzymie zyski dla przemysłu bezprzewodowego
(22).
Wnosimy o to, aby w uchwale Rada Miasta/Gminy:
1. wyraziła swoje negatywne stanowisko wobec:
a). wielokrotnego zwiększenia od 1.1.2020 r. dopuszczalnego poziomu ekspozycji
mieszkańców na pole elektromagnetyczne z zakresu mikrofalowego;
b). wprowadzania standardu 5G bez wcześniejszego zbadania wpływu tej technologii
na zdrowie mieszkańców i działanie implantów oraz bez wdrożenia właściwego
systemu monitoringu natężenia PEM w środowisku.
2. zaleciła, by:
a). zdemontowano istniejące sieci Wi-Fi w szkołach tam, gdzie one istnieją, i wykonano
nowe instalacje sieci komputerowych w oparciu wyłącznie o połączenia kablowe
eternetowe bądź światłowodowe.
b). nakazano przełączanie na lekcjach telefonów komórkowych w tryb samolotowy oraz
zakazano ich używania na przerwach poza celami związanymi z informowaniem
rodziców lub w celach alarmowych.
ŻĄDANIE
3. zobowiązała się do przeprowadzenia kampanii informacyjnych dla mieszkańców nt.
zagrożeń zdrowotnych związanych z PEM (telefon komórkowy, wifi i inne urządzenia
bezprzewodowe) (przykład zaleceń w ulotce opracowanej przez Miasto Kraków (23).
 

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..